Strona 1 z 1

: 27 cze 2005, 22:49
autor: imported_W
no zobacz... :)
niby takie proste pytanie a nikt nie kwapi się z odpowiedzią.
Czyżby zabrakło na tym forum specjalistów z rynku nieruchomości?
śmiało!
Kto pierwszy udzieli wskazówek...
Pytanie bardzo ciekawe...

: 04 sie 2005, 22:34
autor: imported_W
Ali chyba chodziło o Agencję Nieruchomości Rolnych a nie o Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Jest jeszcze Agencja Rynku Rolnego. Poniżej trochę wiadomości na temat tych agencji zaczerpniete z ich stron.

[b:b2fcf7fc7b]Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa[/b:b2fcf7fc7b]
jest instytucją rządową. Wspiera działania służące rozwojowi rolnictwa i obszarów wiejskich. Agencja powstała w 1994 roku.
Wspomaga finansowo:
- inwestycje w rolnictwie i związanych z nim usługach oraz w
- przetwórstwie rolno-spożywczym,
- przedsięwzięcia tworzące dla mieszkańców wsi stałe miejsca pracy poza rolnictwem,
- rozwój infrastruktury wiejskiej,
- poprawy struktury agrarnej,
- inwestycje związane z budową giełd i rynków hurtowych,
- oświatę i doradztwo rolnicze oraz upowszechnianie i wdrażanie rachunkowości w gospodarstwach.
[u:b2fcf7fc7b]FORMY POMOCY[/u:b2fcf7fc7b]
Agencja dopłaca do oprocentowania kredytów bankowych. Udziela także gwarancji kredytowych i poręczeń spłat kredytów oraz pożyczek. Wspólną cechą wszystkich form pomocy finansowej jest łączenie środków publicznych, którymi zarządza Agencja, ze środkami własnymi inwestora. Pomoc pochodząca z budżetu państwa jest ich uzupełnieniem. Poza rolnikami i przedsiębiorcami z pomocy Agencji korzystają zarządy gmin inwestujące w infrastrukturę techniczną i produkcyjną na terenach wiejskich.
[u:b2fcf7fc7b]SAPARD[/u:b2fcf7fc7b] to program, dzięki któremu możemy finansować rozwój naszego rolnictwa i wsi do czasu przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Mamy do wykorzystania kilkaset milionów euro.
Pieniądze można wykorzystać na:
- unowocześnienie przetwórstwa produktów rolnych i rybnych,
- inwestycje w gospodarstwach rolnych,
- rozwój infrastruktury wiejskiej,
- modernizację infrastruktury wiejskiej,
- rozwój pozarolniczej działalności gospodarczej na wsi.
Dzięki programowi SAPARD można uzyskać zwrot części wcześniej poniesionych kosztów inwestycyjnych - do 50%.
[u:b2fcf7fc7b]ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZąDZANIA I KONTROLI[/u:b2fcf7fc7b] (ang. IACS)
Wprowadzenie tego systemu to największe wyzwanie dla Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa od początku jej istnienia. To system, dzięki któremu polscy rolnicy - po przystąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej - będą mogli korzystać z dopłat bezpośrednich do produkcji rolnej. Rolnicy, którzy chcą otrzymać dopłaty do produkcji roślinnej i zwierzęcej (tzw. dopłaty bezpośrednie), muszą najpierw zarejestrować swoje gospodarstwa; w ten sposób obejmie je ZSZiK. Rozpoczęliśmy od kolczykowania sześciu milionów sztuk bydła. Oznakowane zwierzęta są rejestrowane w ewidencji ogólnokrajowej. Dzięki temu zarówno żywiec, jak i mięso mogą być dopuszczone do obrotu handlowego.

[b:b2fcf7fc7b]Agencja Nieruchomości Rolnych[/b:b2fcf7fc7b]
kontynuuje działalność Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, z uwzględnieniem regulacji zawartych w ustawie o kształtowaniu ustroju rolnego.
Agencja Własności Rolnej Skarbu Państwa została powołana w październiku 1991 r. mocą ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa po to, aby przejąć, zrestrukturyzować i sprywatyzować mienie po byłych Państwowych Gospodarstwach Rolnych, nieruchomości rolne Państwowego Funduszu Ziemi, a także inne mienie rolne stanowiące własność Skarbu Państwa.
Ponadto na podstawie przepisów ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników Agencja została także zobowiązana do przejmowania na własność Skarbu Państwa nieruchomości rolnych, wchodzących w skład gospodarstw rolnych, na wniosek właścicieli, którzy mają ustalone prawo do emerytury lub renty z ubezpieczenia społecznego rolników.
[u:b2fcf7fc7b]Istotę AWRSP charakteryzowały następujące zasady funkcjonowania:[/u:b2fcf7fc7b]
- powiernictwo - wyrażające się w swobodnym (w granicach prawa) dysponowaniu majątkiem Skarbu Państwa, w wyniku powierzenia przez Państwo wszystkich swoich uprawnień wobec tego majątku,
- samofinansowanie - oznaczające konieczność prowadzenia gospodarki w okresie przekształceń i samych przekształceń bez dofinansowania zewnętrznego. Agencja działała na rzecz Skarbu Państwa, ale - stanowiąc odrębną osobę prawną - w imieniu własnym. Konsekwencją takiej konstrukcji prawnej było przyjęcie i konsekwentne stosowanie w praktyce zasady samofinansowania tej instytucji,
- obligatoryjność przekształceń - co oznaczało dla państwowych gospodarstw rolnych konieczność podporządkowania się procedurom restrukturyzacyjnym; ażeby to było możliwe państwowe przedsiębiorstwa gospodarki rolnej zostały zlikwidowane nie tylko fizycznie, ale i formalnie.

Działalność Agencji w sferze restrukturyzacji i prywatyzacji zdeterminowały następujące cele i uwarunkowania:
- wymóg szybkiego przejęcia mienia rolnego Skarbu Państwa do Zasobu,
- konieczność zrestrukturyzowania tego mienia - dotyczy to zwłaszcza nieruchomości pochodzących ze zlikwidowanych pgr,
- wymóg spłaty zadłużenia przejętego wraz z mieniem pochodzącym z PGR,
- potrzeba administrowania mieniem wchodzącym w skład zorganizowanych jednostek gospodarczych w okresie poprzedzającym jego rozdysponowanie,
- niezbędność wykonania licznych prac zabezpieczających obiekty przejęte do Zasobu, a także remontów i inwestycji umożliwiających dalszą eksploatację i często warunkujących możliwość trwałego rozdysponowania tych obiektów,
- konieczność prywatyzacji mienia przede wszystkim poprzez jego sprzedaż i wydzierżawianie, a także poprzez nieodpłatne przekazywanie na rzecz ustawowo wskazanych jednostek i podmiotów,
- wymóg sprawowania nadzoru właścicielskiego nad użytkownikami nieruchomości rolnych Skarbu Państwa.

Przejmowane przez Agencję nieruchomości rolne oraz mienie z nim związane stworzyły [u:b2fcf7fc7b]Zasób Własności Rolnej Skarbu Państwa (ZWRSP).[/u:b2fcf7fc7b]
Kierunki gospodarowania Zasobem zostały określone w ustawie. Agencja gospodarowała Zasobem w drodze:
- sprzedaży mienia w całości lub jego części,
- oddania na czas oznaczony do odpłatnego korzystania (wydzierżawienia) osobom prawnym lub fizycznym,
- wniesienia mienia lub jego części do spółki,
- oddania na czas oznaczony administratorowi całości lub części mienia w celu gospodarowania,
przekazania w zarząd.
- nieruchomości wchodzące w skład Zasobu WRSP mogły być także przekazane nieodpłatnie: gminom na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi, Polskiej Akademii Nauk, szkołom wyższym i jednostkom badawczo-rozwojowym na cele służące wykonywaniu ich zadań statutowych, Lasom Państwowym w celu zalesiania, osobom prawnym Kościołów (na podstawie przepisów szczególnych). W przypadkach uzasadnionych gospodarczo grunty rolne wchodzące w skład Zasobu mogły być odłogowane, czyli czasowo wyłączone z produkcji rolnej.

Prowadzona przez Agencję restrukturyzacja nieruchomości rolnych miała na celu: ograniczenie nieracjonalnej koncentracji gruntów m.in. przez podział przedsiębiorstw; uwolnienie części gruntów z przeznaczeniem na powiększenie gospodarstw indywidualnych; oddzielenie działalności socjalnej przedsiębiorstw od ich funkcji gospodarczych; wyłączenie gruntów potrzebnych do zrealizowania pozarolniczych planów związanych m.in. z budową autostrad, ochroną przyrody i zalesianiem oraz utrzymaniem możliwie dużej liczby miejsc pracy.
Prywatyzacja sektora państwowego w rolnictwie zmierza do tworzenia warunków sprzyjających efektywnemu gospodarowaniu. Wyraża się to w rezygnacji państwa z zarządzania gospodarstwami rolnymi i w wykorzystaniu atrybutu przedsiębiorczości osób podejmujących gospodarowanie na własny rachunek i własne ryzyko.
Przyjęte w ustawie rozwiązania prawne umożliwiają indywidualne podejście do każdego przekształcanego przedsiębiorstwa oraz zastosowanie różnych kierunków rozdysponowania mienia - sprzedaż, dzierżawa, administrowanie, tworzenie spółek prawa handlowego. Ustawa przewiduje także różnorodność stosowanych metod rozdysponowania majątku - przetargi licytacyjne i ofertowe, przetargi ograniczone, tryb bezprzetargowy, nieodpłatne przekazanie - oraz dopuszcza różne podmioty do prywatyzacji nieruchomości rolnych należących do Skarbu Państwa: indywidualni rolnicy, byli pracownicy PGR, firmy z otoczenia rolnictwa, spółki z udziałem kapitału zagranicznego.

Oferta Agencji obejmowała:
- całe gospodarstwa rolne, tzn. ziemia, budynki, budowle, maszyny i urządzenia wraz z inwentarzem żywym i zapasami,
- części gruntów popegeerowskich, które po restrukturyzacji przeznacza się do odrębnego użytkowania,
- grunty Państwowego Funduszu Ziemi,
- gospodarstwa rybackie ze stawami i jeziorami,
- zbędne maszyny i urządzenia, które dotychczas były użytkowane w przejętych przez Agencję gospodarstwach.

W miarę upływu czasu stopniowo zmieniały się uwarunkowania funkcjonowania Agencji. Najbardziej istotne zmiany nastąpiły w ostatnich kilku latach, gdy - dzięki rozwiązaniu problemu zadłużenia przejętego wraz z mieniem, pojawiła się nadwyżka bieżących wpływów nad wydatkami. Stworzyła ona możliwości wzmożenia aktywności w sferze działalności socjalnej oraz aktywizującej środowiska byłych pracowników PGR. Agencja podjęła działania na rzecz utrzymania, bądź tworzenia nowych miejsc pracy, udzielała pomocy dzieciom i młodzieży z rodzin byłych pracowników PGR w dostępie do kształcenia i w sprawach socjalnych mieszkańcom osiedli popegeerowskich. Ponadto Agencja prowadziła prace urządzeniowo-rolne na gruntach Skarbu Państwa oraz organizowała program osadnictwa rolniczego na gruntach Skarbu Państwa itp.

W roku 2002 na Agencję nałożone zostały w drodze ustawowej nowe zobowiązania- m.in. takie jak:
- przekazywanie części wpływów statutowych na rachunek bankowy Funduszu Pracy na realizację programów na rzecz tworzenia miejsc pracy i aktywizację zawodową bezrobotnych, a w szczególności absolwentów zamieszkałych na terenach wiejskich oraz małych miast (przy czym zobowiązanie Agencji z roku 2001 do przekazywania części wpływów statutowych w celu zabezpieczenia możliwości finansowania wypłat świadczeń przedemerytalnych dla pracowników byłych państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej pozostało nadal aktualne),
- przekazywanie części wpływów statutowych Agencji na realizację zadań Agencji Rynku Rolnego,
- dokapitalizowanie Banku Gospodarki żywnościowej (odrębna decyzja Rządu),
- nieodpłatne przekazywanie gruntów Zasobu na własność osobom bezrobotnym pozostającym bez prawa do zasiłku, które były pracownikami pgr (po 2 ha na osobę).
Również w 2002 roku zdecydowano ustawowo o przekazaniu Ministrowi właściwemu ds Skarbu Państwa akcji i udziałów objętych lub nabytych przez Agencję- z wyjątkiem udziałów w spółkach o szczególnym znaczeniu dla gospodarki narodowej - realizujących programy hodowlane.
Od 16 lipca br. Agencja ma możliwość sprawowanie kontroli nad częścią obrotu nieruchomościami rolnymi, służącej realizacji celów ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego.

[b:b2fcf7fc7b]Agencja Rynku Rolnego[/b:b2fcf7fc7b]
Od 1 maja 2004 roku Agencja Rynku Rolnego jest agencją płatniczą i działa zgodnie z prawodawstwem unijnym.
Agencja Rynku Rolnego jako agencja płatnicza - po uzyskaniu akredytacji - administruje w Polsce wybranymi mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej.
Bezpośrednie stosowanie Wspólnej Polityki Rolnej w Polsce oznacza, że programy interwencyjne uruchamiane są w przypadkach określonych w prawodawstwie UE bądź decyzją Komisji Europejskiej podejmowaną po przeanalizowaniu sytuacji na rynkach rolnych.

Agencja Rynku Rolnego jako agencja płatnicza:
- wydaje decyzje administracyjne umożliwiające producentom rolnym, przedsiębiorcom z branży rolno-spożywczej, w tym podmiotom skupującym i przetwórczym oraz importerom i eksporterom uczestniczenie w mechanizmach WPR, za które odpowiedzialna jest ARR,
- kontroluje prawidłowość wykorzystania środków finansowych wypłacanych uczestnikom poszczególnych mechanizmów WPR,
- wypłaca środki finansowe uczestnikom poszczególnych mechanizmów WPR,
- przekazuje Komisji Europejskiej informacje dotyczące mechanizmów WPR realizowanych przez ARR,
- informuje uczestników mechanizmów o decyzjach podjętych na szczeblu Wspólnoty w odniesieniu do realizowanych przez ARR mechanizmów WPR.

Agencja Rynku Rolnego swoją działalnością obejmuje ponad 20 grup towarowych, realizując w ich obrębie 50 mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, między innymi:
- interwencyjny zakup i sprzedaż produktów rolnych i ich przetworów,
- dopłaty do prywatnego przechowywania produktów,
- administrowanie regulacjami handlowymi, w tym wydawanie pozwoleń na przywóz i wywóz oraz wypłacanie refundacji wywozowych,
- administrowanie systemami kwotowania produkcji wybranych produktów: mleka, skrobi ziemniaczanej oraz tytoniu,
- wsparcie popytu wewnętrznego poprzez stosowanie dopłat, w tym dopłat do przetwórstwa, spożycia oraz sprzedaży po obniżonych cenach produktów organizacjom o charakterze niedochodowym.

: 04 gru 2005, 12:43
autor: Beyatkie
Czy pominę Agencję przy zakupie gospodarstwa wraz z ziemia 10 ha uprawianą bez uprawnien rolniczych tylko z wyższym wykształceniem i nie wyprzedzi mnie Agencja Rolna, bo wiem że oni mają pierwszeństwo

PROSZE O SZYBKą ODPOWIEDZ, TO JEST BARDZO WAżNE

Pozdrawiam

: 04 gru 2005, 12:57
autor: lajkonik
Jeśli Tobie nie przysługują żadne uprawnienia przed ANR to na pewno prawo pierwokupu ma ta agencja.
Pamiętaj, iż "oficjalne" zapytanie do ANR czy wykona prawo piewokupu, nie ma mocy prawnej - czas na podjęcie decyzji ma dopiero po podpisaniu umowy warunkowej...

: 05 gru 2005, 17:54
autor: Beyatkie
Jesli moja zona ma wyzsze wyksztalcenie to moze to kupic czy pierwszenstwo bedzie miala Agencja?bo slyszalem ze wyzsze wyksztalcenie wystarczy

Z góry dzieki za odpowiedz

: 05 gru 2005, 22:48
autor: falco
W ustawie jest napisane:
Uważa się, że osoba fizyczna posiada kwalifikacje rolnicze, jeżeli:
- uzyskała wykształcenie rolnicze co najmniej zasadnicze lub wykształcenie średnie lub wyższe
I wydaje mi sie że to średnie lub wyższe odnosi sie również do wykształcenia rolniczego,ale nasze ustawy są tak napisane że najlepiej zwrócic się po interpretację do ministerstwa.Tylko nie bardzo wiem o co tyle szumu.Jest bardzo mało prawdopodobne aby agencja skorzystała z przysługującego jej prawa pierwikupu.Wystarczy trochę "powęszyć" czy i w jakich okolicznościach agencja wykonała to prawo w tamtej okolicy.
Pozdrawiam

: 08 gru 2005, 17:00
autor: marzena
Czy Agencja Nieruchomości Rolnych jest podmiotem gospodarczym w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej?