wypis z rejestru gruntów i budynków

Tutaj można wpisywać nowe tematy poruszające problemy rynku nieruchomości nie sklasyfikowane w innych działach forum
wiemżenicniewiem
Posty: 10
Rejestracja: 20 lis 2007, 21:43

Post autor: wiemżenicniewiem » 09 gru 2007, 21:36

Czy jest jakiś przepis który określa precyzyjnie kto może składać wniosek o wypis z rejestru gruntów i budynków?
Obecnie nieruchomość stanowi własność Miasta st. Warszawy. Toczy się postępowanie w sprawie przyznania prawa wieczystej dzierżawy spadkobiercom po byłych właścicielach.
Chodzi mi o to czy były właściciel a dokładnie spadkobierca po byłym właścicielu nieruchomości może otrzymać taki wypis?

PiotrW
Site Admin
Posty: 1506
Rejestracja: 28 sie 2006, 9:13

Post autor: PiotrW » 10 gru 2007, 8:26

Kto może otrzymać wypis mówi art. 24 ust 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

„Wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osób fizycznych i prawnych oraz innych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które mają interes prawny w tym zakresie, a także na żądanie zainteresowanych organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego.”

Jak widać trzeba by udowodnić posiadanie interesu prawnego związanego z uzyskaniem wypisu z ewidencji gruntów, a z tym może nie być tak łatwo. Nawet wierzyciel nie może się dowiedzieć o majątku dłużnika w ten sposób. Poniżej artykuł z tym związany:

„Nie tak łatwo zdobyć wypis z rejestru gruntów dłużnika”
Wierzyciel nie dowie się jaki jest stan posiadania majątku nieruchomego swoich dłużników na podstawie wypisu z rejestru gruntów. Taką decyzję podjął Sąd Apelacyjny uznając prawo do uzyskania zaświadczenia tylko w przypadku wykazania interesu prawnego. Prowadzenie przez przedsiębiorcę postępowania egzekucyjnego oraz ustalanie majątku dłużników nie wyczerpuje przesłanek interesu prawnego - podaje "Gazeta Prawna".

"NSA wyjaśnił, iż zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne wyrysy i wypisy z operatu ewidencyjnego są wydawane przez organy prowadzące ewidencję gruntów i budynków odpłatnie na żądanie - między innymi - właścicieli lub osób fizycznych i prawnych, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal i osób fizycznych oraz prawnych, które mają interes prawny w tym zakresie" - czytamy w "Gazecie Prawnej".
"Przewidziana w kodeksie postępowania administracyjnego oraz w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne instytucja wydania wypisu z ewidencji gruntów nie może być traktowana jako instrument służący ujawnieniu majątku dłużnika. Jak zaznaczył sąd, podmiot wnioskujący o wydanie takiego zaświadczenia powinien wskazać na swój indywidualny interes prawny, a nie interes faktyczny, jakim jest uzyskanie informacji o stanie majątku nieruchomego dłużników, w celu przeprowadzenia egzekucji" - pisze "Gazeta Prawna".

Interesy przedsiębiorcy poszukującego zaspokojenia wierzytelności chroni kodeks postępowania cywilnego. To na jego podstawie wierzyciel ma prawo przeprowadzić egzekucję majątku oraz żądać od dłużnika ujawnienia wykazu majątku. Jeśli zaś drogą określoną w kodeksie cywilnym wierzyciel nie zaspokoi istniejących wierzytelności, organem stosownym do nakazania ujawnienia majątku dłużnika będzie sąd powszechny. Występowanie natomiast w takim wypadku na drogę postępowania administracyjnego nie będzie rozpatrzone.

Wyrok NSA z 22 lutego 2007 r. (sygn. akt I OSK 560/06)

Więcej na temat w "Gazecie Prawnej", w artykule pt. "Wierzyciel nie może żądać wypisu z rejestru gruntów".

wiemżenicniewiem
Posty: 10
Rejestracja: 20 lis 2007, 21:43

Post autor: wiemżenicniewiem » 10 gru 2007, 9:45

We wniosku o wydanie wypisu są dwie pozycje do uzupełnienia.
- Podstawa prawna upważniająca do pozyskania dokumentu
- Wskazanie przeznaczenia dla udostępnionych danych

Czy można w
-podstawie prawnej podać:
*Art.24 ust. 3 Prawa geodezyjnego i kartograficznego (który mi Pan przytoczył).
*Art. 29 Ustawy o ochronie danych osobowych.
-wskazaniu przeznaczenia podać:
Sprawdzenie stanu faktycznego nieruchomości w celu ( w myśl art. 6 k.c. w zw. z art. 361 -363 k.c.) zebrania dowodów w celu wykazania szkody.??

PiotrW
Site Admin
Posty: 1506
Rejestracja: 28 sie 2006, 9:13

Post autor: PiotrW » 10 gru 2007, 10:18

Może Pan tak napisać. Pytanie co zrobi starostwo z takim wnioskiem i czy uzna, że ma Pan interes prawny w uzyskaniu dostępu do tych informacji Interes prawny jest interpretowany jako „obiektywnie istniejąca konieczność ochrony prawnej określonych dóbr. Interes ten powinien charakteryzować się tym, iż jest konkretny i indywidualny. Interes ten chroniony jest prawem powszechnie obowiązującym.” Możliwe więc, że bez problemu wydadzą wypis, a możliwe, że zażądają dodatkowych dokumentów na potwierdzenie interesu prawnego (bo przecież nie muszą wierzyć obcej osobie na słowo) lub wręcz domówią informacji.

wiemżenicniewiem
Posty: 10
Rejestracja: 20 lis 2007, 21:43

Post autor: wiemżenicniewiem » 10 gru 2007, 11:04

[quote:6da34c778b="PiotrW;8066"]Możliwe więc, że bez problemu wydadzą wypis, a możliwe, że zażądają dodatkowych dokumentów na potwierdzenie interesu prawnego (bo przecież nie muszą wierzyć obcej osobie na słowo) lub wręcz domówią informacji.[/quote:6da34c778b]

Nie muszą wierzyć na słowo ale czy nie ma tu miejsca na domniemanie dobrej wiary?
Sprawa wygląda tak że kwestia przyznania byłym właścicielom prawa użytkowania wieczystego gruntu zawisła w bezczynności u Prezydenta m. st. Warszawy, który zobowiązany jest do rozpatrzenia wniosku o przyznanie tego prawa. To trwa już ponad dwa lata od momentu kiedy SKO wydało decyzję, że inna decyzja na podstawie której nie przyznano tego prawa ( lata czterdzieste) byłym właścicielom została wydana z rażącym naruszeniem prawa ( temat poruszany przeze mnie w innych postach już wcześniej). Lecz dopiero od momentu wydania decyzji przez SKO mogę domagać się naprawienia szkody za straty, które poniesiono oraz korzyści, które mogłyby być osiągnięte, gdyby szkody nie wyrządzono. I tu jest problem ponieważ mam na to tylko trzy lata. minęło już ponad 2. Nie wiem jak długo zejdzie się Prezydentowi z rozpatrzeniem wniosku i przyznania prawa wieczystej dzierżawy. A co za tym idzie w momecie przyznania tego prawa nie byłoby zapewne problemu z otrzymaniem takich wypisów. Tylko, że w mojej sytuacji nie ogę czekać aż się Prezydent określi bo mi wtedy termin przepadnie.
Obowiązek udowodnienia szkody i jej wysokość obciąża poszkodowanego dlatego chciałabym jakoś uzyskać te wypisy żeby można było oszacować wysokość tej szkody.
Jakie zatem dodatkowe dokumenty mogłoby ewentualnie wymagać starostwo w celu potwierdzenia interesu prawnego? Odpisu aktu notarialnego z lat czterdziestych? Dokumenty stwierdzające nabycie spadku po byłych właścicielach?
Tą decyzję z SKO? Czy jakieś jeszcze inne? Pytam bo wolałabym się jakoś przygotować, że ewentualnie jak pójdę składać taki wniosek żeby mnie niczym nie zaskoczono.

PiotrW
Site Admin
Posty: 1506
Rejestracja: 28 sie 2006, 9:13

Post autor: PiotrW » 10 gru 2007, 18:25

Nie mieszajmy „dobrej wiary” do załatwiania spraw urzędowych. Przecież ujawniania dokumentów, które nie są przeznaczone dla wszystkich, nie można oprzeć wyłącznie na zapewnieniu każdego zainteresowanego, że on jest w „dobrej wierze”. Negatywne skutki byłyby dużo większe z tak pojmowanej zasady. Zresztą art. 7 Kodeksu cywilnego mówi: „Jeżeli ustawa uzależnia skutki prawne od dobrej lub złej wiary, domniemywa się istnienie dobrej wiary.” Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne nie przewiduje zaś wydania dokumentów z ewidencji gruntów poprzez istnienie bądź nie istnienie dobrej wiary. One mogą być wydawane właścicielom, posiadaczom lub tym którzy mają interes prawny. Takim interesem prawnym mogło by być wykazanie podnoszenia roszczeń i sądowego dochodzenia własności niesłusznie odebranej w poprzednim ustroju. Nadto zaś opisanie w jakim celu ten odpis jest potrzebny. Ja to tak widzę, co na to powiedziałoby starostwo tego nie wiem. Sam ostatnio pobierałem wypis z ewidencji gruntów w imieniu pewnej samorządowej osoby prawnej, która jest właścicielem gruntu. Ja się podpisałem na wniosku i nikt nawet nie żądał udowodnienia przez mnie, że posiadam jakieś pełnomocnictw do pobrania takiego wypisu w imieniu tej osoby prawnej. Może w Pańskim przypadku też uda się pomyślnie załatwić sprawę.

ODPOWIEDZ